Mei 09, 2014

Otak Lembap, Muzik Simpan Sendiri dan Kasih Ibu

Aku mula menyedari otak aku semakin lama semakin lembap lepas aku kena promote jadi "small time manager" ni. Bidang tugas aku sekarang ni dah kena buat kerja2 management yang selama ni berjaya aku avoid tapi sebab dah terpaksa, aku turutkan aje la.

Aku betul2 benci benda ni. Walaupun aku suka buat paperwork pasal syllabus benda baru tapi bila masuk kena buat paperwork "management" aku selalu cuba elakkan. Apatah lagi bila kau terpaksa staff bawah kau "Yo bro, you suck." Kau bayangkan lah kau terpaksa cakap camtu dekat orang yang dah ada Master, aku sure keyakinan dia mesti terganggu.

Sebab kalau keyakinan dia terganggu, itu bagus sebenarnya. Masalah sebenarnya adalah apabila ramai orang2 yang ada Master ni bajet sebab dia ada Master, probability dia untuk suck adalah 0%.

Kepala otak aku memang penuh dengan benda2 camtu...sehingga mengakibatkan kesihatan mentaliti aku agak terganggu. Ada sesetengah kerja bila kau dah habis, otak kau akan switch off dan kau boleh let go semua benda...tapi bila kau dalam education, kalau otak kau boleh switch off lepas habis office hour, kau tak buat benda tu betul2 sebenarnya.

Apatah lagi bila culture education di negara kita ni makin lama makin mementingkan budaya spoonfeeding. Lagilah penat bai! Kau nak tau kenapa budaya spoonfeeding makin menular?

Sebab makin ramai student yang fikir, jika dia bayar yuran, dia sebenarnya bayar untuk diberikan knowledge tu, especially student2 IPTS. Bukan semua la tapi makin lama makin ramai yang assume, buat apa dia bayar jika dia kena carik knowledge tu sendiri.

In one way, benda tu ada betulnya, tapi......at the end of the day, pelajar yang bakal dihasilkan oleh sistem tersebut adalah pelajar-pelajar template yang acuannya sama. Yang berbeza hanya lah dia minat atau tidak dengan apa yang dia belajar.

Aku ada buat satu exam hari tu yang jelas menunjukkan result berikut ;

a. Aku tak suka dimanage
b. Aku tak suke nak manage

Semenjak aku buat benda ni dari bulan 8 sampai la sekarang, aku perasan otak aku jadi terlalu letih dan tak mampu nak fikir benda2 lain lepas balik. Once otak hanya memikirkan masalah orang lain (managing) aku perasan banyak betol benda aku tinggalkan.

Main game? Last sekali aku main game bulan 12 hari tu.
Jamming? Aku pun dah tak ingat bila last aku jamming.

Semenjak 3 minggu lepas, aku dah start balik pegang gitar aku. Aku mula revise balik semua material yang aku dah kumpul selama ni dan bila aku buat benda tu, barulah aku rasa bernyawa balik. Tiap2 aku peluk gitar aku, aku akan teringat mak aku.

Mak aku cukup anti aku main muzik start form 2 dulu. Siap rampas membership card Black Widow Studio PJ aku dulu. Aku cukup tak paham kenapa pada waktu tu. Aku tak nampak apa salahnya tapi aku paham kenapa mak aku bertindak demikian. Memang betul imej budak2 yang main muzik waktu tu agak huha-huha. Aku pegi jamming pun memang kerap jumpa dengan makhluk2 yang kelihatan agak mengerikan. Nampak tak senonoh.

Tapi bila duduk dan borak dengan dia, yang berambut panjang, yang kononnya metal makan telur kambing ni, normal aje sebenarnya.

Aku agak terkilan sebenarnya sebab kadang2 bila tengok balik, aku merasakan masyarakat Malaysia pandang rendah seseorang yang nak buat arts ni. Kita seolah2 tak nak anak2 kita buat sesuatu gunakan imaginasi dia. Ramai nak anak dia jadi engineer, jadi doktor, jadi manager...ramai nak anak2 dia jadi seseorang yang buat benda yang sahih, yang tampak.

Mak aku jurusan ekonomi. Bapak aku banking.
Tiba2 aku waktu tingkatan 2....nak main muzik. Hahaha.

Even kat sekolah aku sendiri, batch aku, geng2 yang serius main muzik ada dua. Band aku, Margerinehead (gila original nama) yang hanya mempunyai satu lagu original dan lagi satu band member aku yang 5 kali ganda lagi gempak dari kitorang. Yang masih lagi kekal buat seni sampai sekarang, aku rasa aku, itupun sebab aku buat kerja2 seni digital, sorang lagi Pegawai PTD yang masih lagi main gig dan seorang lagi dah jadi pelakon separa terkenal. Aku rasa ada lagi dua orang, Manager BSN dan seorang programmer yang hati tu masih lagi menaruh harapan jamming balik macam zaman muda2.

Yang lain2 semua benda yang sahih dan dah tak berapa mementingkan imaginasi.

Pada orang kita, budaya barat tu buruk. Kita tak nak anak2 kita terdedah dengan budaya barat. Kita tak nak anak2 kita jadikan ikon2 muzik dan filem barat sebagai idola diorang. Tetapi pada masa yang sama, bila anak2 kita nak mula belajar2 benda2 pasal seni ni, kita cantas minat diorang kerana kita nak dia jadi engineer, doktor atau manager.

Macam mana kita nak create idola local sebagai alternatif kalau camtu? Akhirnya, yang jadi ikon, orang luar lah. Atau ikon2 suam2 kuku yang kita boleh nampak dalam TV kita sekarang. Kita perlu ubah benda tu.

Aku perlukan maintain buat sesuatu yang menggunakan minda sebab aku takut gila otak aku stagnant. Dan aku sedar otak aku agak stagnant kebelakangan ni. Tapi beberapa minggu lepas, bila mak aku kata kat aku yang lagu aku sedap...aku jadi bersemangat. Punyalah lama aku tunggu encouragement dia. Bila dah ada anak dua baru dapat! Hahaha. Terus aku start projek baru aku. Target aku bulan 7 siap. Aku nak try take time dan tak rushing2 kali ni.

11 Mei adalah hari ibu. Selamat hari ibu kepada semua ibu. Tidak ada apa2 benda lain yang lebih penting dalam hidup seseorang melainkan seseorang itu hidup dengan tau yang mak dia iktiraf apa yang dia cuba lakukan hari2. Itu, adalah green light kepada kebahagiaan.

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hehe Margarinehead.. Mesti idola band ko time tu Butterfingers kn?

1C2J3U4M5M berkata...

tungster odie?

typo berkata...

apalagi...layan balikla FFVII. main guna emulator dkt PC. boleh jugak tunjuk kat anak2 camana grafik game klasik ni...

Manager BSN berkata...

Cicak marah?

TOP Auto Backlink High Quality berkata...

Very interesting article, I really enjoyed every article of this blog, and I learned a lot from here. Thank you for sharing with us.

Tanpa Nama berkata...

Pck pulak.. Bile Baru je pogang gitar, isteri dah daring semacam(jealous).. Adui

Prince of Noob berkata...

@typo
FF7 masih lagi x berapa klasik. tunjuk kat anak macam mana grafik game mario, megaman, ninja gaiden & lain2 game catridge nintendo

typo berkata...

@prince of noob
aiseh, lupa pulak pasal game2 NES ni. memang terbaik!

Tanpa Nama berkata...

poyo